2018 SEO Checklist – 2018 SEO Kontrol Listesi
Merhaba arkadaşlar. Bugün aklıma takılan bir sorun üzerine bu listeyi hazırlamaya karar verdim. Teknik SEO, Sayfa İçi SEO derken birçok alt başlık ortaya çıkıyor. Hepsi için gereksiz yazılar da internet üzerinde dolaşıyor. Bu nedenle tüm başlıkları bir sayfada toplayarak yeni başlayan bir kişinin bile anlayabileceği bir düzeyde liste oluşturmaya karar verdim. Bu listede aşağıdaki alt başlıklar yer alacaktır. SEO Checklist ile site üzerinde yaptığınız, yapmanız gerekenleri ele alacağız.
- Kurulumlar
- Anahtar Kelime Analizi
- On Page SEO Checklist
- Teknik SEO Checklist
- Content Checklist
- Link Building Checklist
Bu liste ile sıfırdan açtığınız bir bloğunuzun SEO işlemlerini kendiniz yapabilirsiniz.
Kurulumlar
Bloğunuzu kurduğunuzu varsayarak direk olarak hesap kurulum işlemlerine geçiyorum. Bu aşamada Search Console ve Google Analytics kurulumları yapılacaktır. Ekstra olarak ise sitenizin WordPress altyapısını kullandığını varsayarak WordPress SEO Eklentisi kurulumu ele alınacaktır.
Google Search Console Kurulumu
Sitenizin trafiğini takip edebilmeniz için ve diğer teknik veriler için Google Webmaster Tools ya da Search Console kurulumunu yaparak Sitemap’ınızı gönderin. Bu sayede hem verileri kontrol altında tutarak analiz edebilirsiniz hem de olası hataları Google size bildirir ve düzenleme sağlayabilirsiniz.
Kurulum için açtığınız Gmail adresinize giriş yaptıktan sonra https://www.google.com/webmasters/tools/home?hl=tr&pli=1 adresine girerek kurulumu tamamlayınız.
Adrese girdikten sonra Özellik Ekle butonuna tıklayınız. Site adresinizi giriniz ve doğrulama işlemlerinden birini yapınız. Ardından gelen ekrandan devam et diyerek ilerleyiniz ve aşağıdaki yönergeler ile Sitemap’ınızı ekleyiniz.
Search Console sadece Sitemap eklemeniz için değildir. Olası HTML hatalarında, trafik izlemelerinde ve arama kelimelerinde sizlere bilgiler sunar. HTML hatalarında sizlere bilgiler verir ve düzeltmenizi sağlar. Bunun için Arama Görünümü – HTML Geliştirmeleri yolunu izlemeniz gerekir.
Google Analytics Kurulumu
Google Analytics, size günlük trafiğinizden tutun, dönüşüm oranlarına, hemen çıkma oranından tutun, arama terimlerine kadar birçok veriyi sunmaktadır. Üstelik anlık trafiğinizi de görebilirsiniz. İçerisinde yer alan çeşitli segmentler sayesinde de birçok bilgiye erişebilirsiniz. Bu nedenle bir projeye girerken mutlaka kurulumu yapılmalıdır.
Google Analytics kurulumu için öncelikle Hesap Oluştur dedikten sonra karşınıza aşağıdaki ekran çıkacaktır. Buradan bilgileri doldurun ve ilerleyin.
Bu adımı tamamladıktan sonra size aşağıdaki gibi bir kimlik tanımlayarak kod verecektir. Bu kodu sitenizi header.php ya da özel yazılım ise tüm sayfalarda görünen kısmına eklemeniz gerekmektedir.
Kodu ekledikten sonra siteniz ile ilgili verile akmaya başlayacaktır. Tabi sağlıklı bir analiz için aradan süre geçmesi gerekmektedir. Konuyla ilgili daha derin bilgileri farklı bir yazıda ele alırız.
Yoast SEO Kurulumu
WordPress kullanan kişiler için SEO eklentisi kullanmak özellikle ilk kez başlayanlar için önemlidir. Bu sayede birçok konuyu basit bir şekilde çözebilirsiniz. Eklentiler kısmından Yoast SEO yazarak eklentiyi kurabilirsiniz. Çok bir ayar yapmanıza gerek yok. Description, title gibi kısımları girmeniz yeterlidir. Daha ince ayarlar için sonrasında bir yazı yazacağım.
Anahtar Kelime Analizi
Bir web site projesine başlarken en önemli konulardan biri anahtar kelime analizidir. Sitenize uygun, hızlı bir şekilde trafik almanızı sağlayabilecek anahtar kelimeleri tespit ederek kullanmanız size avantaj sağlayacaktır.
ANAHTAR KELİME ARAŞTIRMA ARAÇLARI yazımızı okuyabilirsiniz.
Long Tail Keyword ve LSI keywordleri tespit ederek kullanabilir rekabeti düşük kelimeler ile sıralama alabilirsiniz. Bunun için en basit yöntem Google aramalarında karşımıza çıkan öneriler kısmıdır.
On Page SEO Checklist – Sayfa İçi SEO Kontrol Listesi
Sayfa İçi SEO, SEO çalışması temelinde yer almaktadır. Bu nedenle bu başlık altındaki konuları madde madde ele alalım.
Domain Seçimi
Domain seçerken içerisinde anahtar kelime geçmesine önem verin. Özellikle tam keyword bir domain yolun yarısı diyebiliriz.
Kısa URL Seçin
Sitenizde oluşturacağınız içeriklerde URL’lerinizi kısa tutun. Ne kadar kısa o kadar iyidir. Bu konuyla ilgili yapılan bir araştırmada URL’leri kısa olan siteler sıralamalarda daha iyi konumda yer alıyor.
Title’da Anahtar Kelimenizi Geçirin!
İster anasayfa title olsun isterseniz de gireceğiniz içeriklerde anahtar kelime geçmesine özen gösterin.
H1’de Anahtar Kelime Kullanın!
Yazılarınızda kullanacağınız H1’lerde anahtar kelime kullanın.
Yazının İlk 100 Kelimesinde Anahtar Kelime Kullanın!
Oluşturacağınız yazılarda özellikle ilk 100 – 150 kelime içerisinde mutlaka anahtar kelimenizi geçirin.
Görsel Medya Kullanın
İçeriklerinizde mutlaka ve mutlaka görsel medya içerikleri kullanın. Resim, video, grafik gibi içeriklere mutlaka yer verin. Bu tarz eklemeler kullanıcı deneyimi açısından iyidir ve içeriği zenginleştirir.
Resimleri Optimize Edin
Sitenizde kullanacağınız tüm içerikleri optimize edin. İçeriğinize ve sitenize tam oturmasını sağlayın. Ayrıca boyut olarak ise Google tarafında 100 Kb altı resimler önerilmektedir. Bunun için TinyPNG sitesini kullanabilirsiniz.
Resimlerde Anahtar Kelime Kullanın
Kullanacağınız resimleri isimlendirirken dikkat edin. Türkçe karakter kullanmayın. Bunu aşağıdaki gibi kullanabilirsiniz.
12141.png yerine seo-calismasi.png şeklinde bir kullanım tercih edin.
Long Tail ve LSI Keyword Kullanın
Oluşturacağınız içeriklerde Long Tail ve Latent Semantic Indexing keyword kullanın. Long Tail, uzun kuyruk anlamına gelirken LSI ise eş anlamlı kelime anlamında çevrilebilir. Bunun için yukarıda verdiğimiz örnekteki gibi analiz yapabilirsiniz.
Örnek:
Ana keyword SEO olsun. Bunun yanında;
- SEO çalışması,
- Sayfa İçi SEO,
- SEO çalışması nasıl yapılır?
gibi kelimeler kullanabilirsiniz. Ayrıca LSI keywordler için https://lsigraph.com/ sitesini ziyaret edebilirsiniz.
İçeriklerinizden Kaliteli Sitelere Çıkış Yapın
Hazırladığınız içeriklerde Amazon, Vikipedi, Google veya ülkenizde yer alan kaliteli ve otoriter olarak adlandırılan sitelere link çıkışı yaparak referans verebilirsiniz.
Sayfa İçi Linkleme Yapın
İçeriklerinizde dış bağlantı dışında iç linklemeye önem verin. Özellikle konu ile alakalı içeriklerinize bağlantı verebilirsiniz.
Technical SEO Checklist – Teknik SEO Kontrol Listesi
Sayfa İçi SEO yani On Page SEO çalışmalarınızı tamamladıktan sonra işin teknik tarafına geçebilirsiniz. Teknik SEO, tarama hataları, mobil uyumluluk, responsive dizayn, SSL gibi konuları ele alır.
Tarama Hatalarını Gözden Kaçırmayın
Tarama hataları için Search Console verilerini kullanabilirsiniz. HTML geliştirmeleri kısmında Google sizlere hataları ve geliştirmeleri sunar.
Ayrıca yine Search Console kısmında yer alan Tarama Hataları bölümünde yer alan yeri de kullanabilirsiniz.
Mobil Uyumlu Siteniz Olduğundan Emin Olun
Web sitenizin mobil uyumlu olduğundan emin olun. Değilse buna göre çalışmalarınızı yapın. Kontrol için Mobil Uyumluluk Kontrolü sitesini kullanabilirsiniz.
Kırık Link Kontrolü Sağlayın
Sitenizde yer alan kırık link yani broken link checker testinizi mutlaka yapın. Olası kırık linkler kullanıcı deneyimini olumsuz etkilemektedir.
SSL Kullanın
Google, bir süre önce SSL kullanımının önemini belirtmişti. Bu nedenle sitenizde SSL kullanın. SSL ile ilgili https://www.onureroglu.com.tr/google-ssl-olmayan-siteleri-siliyor/ yazımızı da okuyabilirsiniz.
Meta Description ve Meta Title Duplicate Kontrollerini Yapın
Sitenizin description ve title kullanımında duplicate olmadığından emin olun. Eğer öyleyse gerekli güncellemeleri yapın. Bunun için Search Console – HTML Geliştirmeleri kısmını kullanabilirsiniz.
Site Hızı
Site hızı bir kullanıcı için önemlidir. Bu durumda Google için de önemli duruma gelir. Bu nedenle çalışmalarınızda site hızına önemli bir yer ayırın. Konuyla ilgili gerekli kontrolleri Pagespeed İnsights aracından yapabilirsiniz.
Content Checklist – İçerik Kontrol Listesi
İçerik oluştururken en önemli hususlar şu şekildedir;
- İçerik kelime sayısı,
- Anahtar kelime kullanımı,
- Anahtar kelime kullanım oranı,
- Görsel medya kullanımı,
- H tagları kullanımı,
- Linkleme,
- Etkili başlık kullanımı.
İçerik Kelime Sayısı
İçerik oluştururken kelime sayısı önemli bir husustur. Anlatım bütünlüğünü koruyarak kaliteli bir içerik birçok içerikten daha önemlidir. Bu nedenle bu konuya önem verin. Ülkemizde ortalama 300 kelime gibi bir içerik yeterli olarak görülmektedir. Ancak 500 kelime ve üzeri içerik sizi üst sıraya taşır.
Anahtar Kelime Kullanımı
İçeriğinizde anahtar kelime kullanımına önem verin. Yerinde ve yeterli kullanım size avantaj sağlar. Doğru kullandığınız taktirde birçok kelimeden trafik alabilirsiniz.
Yukarıda trafiği düşük bir sitenin içeriğinin 5 yazısının kaç farklı kelimeden trafik aldığını görüyorsunuz. Aşağıda ise daha yüksek trafikli bir sitenin farklı içeriklerinin kaç farklı kelimeden trafik aldığını görüyorsunuz.
Anahtar Kelime Kullanım Oranı
İçeriklerinizde anahtar kelime kullanım oranına dikkat etmelisiniz. Bu konuda net bir bilgi olmasa da bir anahtar kelimeyi ortalama 300 kelimelik bir içerikte en fazla 3 kere geçirilmesi gerektiği söylenir. Ancak bu oranı içerik kelime sayısına göre ortalama %2,5 ile %3 gibi bir rakam ile belirtebiliriz.
Görsel Medya Kullanımı
İçeriklerde görsel medya kullanımı kullanıcı deneyimi açısından önemlidir. İçeriğinizle alakalı resim, video, grafik gibi görsel kullanımına önem verin.
H Tagları Kullanımı
İçeriklerinizde mutlaka H tagı kullanın. Bu sayede içeriğinizi hem okunabilir kılacaksınız hem de paragraflara ayırılmasına olanak sağlar. Sırasıyla H1 – H2- H3 etiketlerini kullanarak içeriğinizi de daha kaliteli bir hale getirebilirsiniz.
Linkleme
İçeriğinizde iç ve dış linkleme kullanarak kaliteli bir hale getirebilir ve otoriter link çıkışlarıyla Google gözünde önem kazanabilirsiniz.
Etkili Başlık Kullanımı
İçeriğin kalitesi kadar başlığın kullanımı da önemlidir. Spesifik başlıklar ile daha çok trafik çekebilir, kaliteli içerik ile bu trafiği sitenizde tutabilirsiniz. ,
Örnek başlık kullanımı: “2018 yılı SEO Teknikleri” olabilir.
İçerik Kalitesi
İçerik kalitesi için hazırlayacağınız içeriklerde konu bütünlüğünü korumalı, okuyucunun sıkılmasını engellemelisiniz. Kaliteli bir içerik hazırlamak günler sürebilir. Yani içerik konu ile ilgili tüm bilgileri kapsamalıdır.
Link Building Checklist – Link İnşası Kontrol Listesi
Link inşası artık SEO’nun son aşamasıdır. Bu aşamada artık SEO’yu tamamlamış ve kaliteli backlink alarak bu çalışmaları taçlandırabilirsiniz. Bunun için aşağıdaki başlıkları dikkate alın.
Güçlü Backlink Alımı
Siteniz ile alakalı olabilecek benzer sitelerden güçlü ve otoriter olanları tercih ederek sitenize backlink satın alabilirsiniz.
Misafir İçerik Alımı
Bu tarz backlinkler doğal olduğu için işe yarayacaktır. Ancak kaliteli ve otoriter siteler size fayda sağlayacaktır.
Video Konuğu Olun
Kaliteli bir Youtuber, Podcast gibi yayın kanallarında yayın yapan kişilerin yayınlarına konuk olarak sitenizin tanıtımını yapabilirsiniz. Bu birçok açıdan fayda sağlayacaktır.
Son
Burada yer alan bilgiler çok büyük ölçüde sitenize fayda sağlayacaktır. Ancak şunu unutmayın doğal olarak kullanıcıları ve Google’ı elde tutabilirsiniz. Ayrıca birçok konuyu da sadece tecrübeleyerek deneyimleyebilirsiniz.
GÜNCELLEME – 01.10.2018
Durum | İşlemler | Notlar | |
İndex Durumu | |||
Google’da indeksli kaç sayfa var? Deepcrawl gibi bir crawler’ın taradığı kaç sayfa var? | |||
Site araması (BRAND) yapıldığında anasayfa ilk sırada geliyor mu? | |||
Deepcrawl’da crawl edilemeyen sayfa sayısı yüzdesel olarak çok mu yüksek? | |||
Herhangi bir site haritası kullanılıyor mu? (haritaların harita index’i de olabilir) | |||
Site haritasının XML yapısı protokolün temel standardına uygun mu? | |||
Site haritaları otomatik sunucudan güncellenebiliyor mu yoksa statik oluşturucular aracılığıyla mı oluşturulmuş?
|
|||
Site haritasında listelenen adreslerin tamamı 200 kodu döndürüyor mu? | |||
Site haritası Search Console üzerinden iletilmiş mi? | |||
Site tipine göre farklı (web, mobile, image, video, news) site haritaları üretilmiş mi? | |||
Site haritaları 50,000 linkten fazlasını içeriyor mu ya da sıkışmamış hali 50MB’ı geçiyor mu? | |||
Farklı kategori ve bölümlendirmeler için site haritaları ayrı ayrı bölünerek oluşturulmuş mu? | |||
Robots.txt dosyalarında herhangi bir problem var mı? | |||
Robots.txt’de engellenmemiş olması gereken sayfalar engellenmiş mi? | |||
Fazla uzun title etiketleri var mı? | |||
Ulaşılabilirlik | |||
URL yapısı SEO dostu mu? | |||
URL’lerde parametreler kullanılıyor mu? (Özel karakter, sayı) | |||
Sayfanın genel hız performansı nasıl? | |||
Sitenin en güçlü 10 landing page’inin sayfa hızları ne durumda? | |||
Rakiplerle karşılaştırıldığında anasayfanın yüklenme hızı ne durumda? | |||
İmajlar hızlı sayfa yüklemesi için optimize edilmiş mi? | |||
Javascript ve CSS dosyaları bir dış kaynaktan çağrılıyor mu? | |||
Javascript ve CSS sitenin hızlı yüklenmesi adına küçültülmüş mü? | |||
İmajların ALT etiketleri var mı? | |||
404 sayfaları var mı? | |||
404 sayfaların sayısı? | |||
404 veren sayfaların linklendiği URL’ler neler? | |||
404 sayfalar gerçekten 404 veriyor mu? | |||
Soft 404’lerin sayısı? | |||
Önemli ve indekslenmiş 404 sayfası var mı? | |||
404 sayfaları site içinden linklenmiş mi? | |||
Kullanıcıyı site içine yönlendirecek özelleştirilmiş 404 sayfaları var mı? | |||
500 kodu veren sayfalar var mı? | |||
500 kodu veren sayfaların sayısı? | |||
Mobil sayfalarda tarama hataları var mı? | |||
Meta refresh kullanılmış mı? | |||
Site hala geliştirilme aşamasında mı? | |||
Eğer öyleyse test sayfaları indekslenebilir durumda mı? | |||
Sitede infinite scroll kullanılmış mı? | |||
Sitede Lazy Load bulunuyor mu? | |||
Breadcrumb yapısı kullanılmış mı? | |||
Breadcrumb linkleri doğru sayfalara (parametresiz esas sayfalara) mı verilmiş? | |||
Breadcrumb yapısı site hiyerarşisine uygun mu düzenlenmiş? | |||
Breadcrumb, bulunulan sayfaya da link veriyor mu? | |||
ON Page | |||
Tüm görsellerin isimleri var mı? | |||
Tüm görsel isimleri tire (-) ile mi ayrılmış? | |||
Tüm görsellerin ilgili alt text’leri var mı? | |||
Görsel boyutları optimize edilmiş mi? | |||
Normalde listelenilen anahtar kelimelerde görseller de listeleniyor mu? | |||
Görsel site haritaları var mı? | |||
Görsel site haritası olmasa da site haritasında görsel etiketi var mı? | |||
Resimler başka bir sunucuda mı barınıyor? | |||
Resim arama sonuçlarından gelen görünürlükleri var mı? | |||
70 karakteri geçen title var mı? | |||
Fazla kısa title etiketleri var mı? | |||
Meta description metinleri 320 karakteri geçiyor mu? | |||
Fazla kısa meta description var mı? | |||
Sayfa başlığı olmayan sayfalar var mı? | |||
Description’ı olmayanlar var mı? | |||
Videolar veya ses dosyaları otomatik olarak oynatılıyor mu? | |||
Takip | |||
Google Analytics kodu bulunuyor mu? | |||
Google Search Console kodu bulunuyor mu? | |||
Google Tag Manager kodu bulunuyor mu? | |||
Mobil | |||
Mobil site var mı? | |||
Mobil site yoksa, mobil siteye ihtiyaç var mı? | |||
Eğer mobil site varsa hangi türde bir mobil site var? | |||
rel=”alternate” ve rel=”canonical” etiketleri doğru bir şekilde yerleştirilmiş mi? | |||
Sosyal | |||
Sosyal paylaşımlar için utm source etiketleri kullanılmış mı? | |||
E-postalar için utm source etiketleri kullanılmış mı? | |||
Sosyal medya paylaşım butonları var mı? | |||
Kullanıcılar kolayca yorum bırakabiliyor mu? | |||
Sosyal kanallardaki videolar siteye embed edilmiş mi? |
Merhabalar hocam gerçekten çok bilgi dolu bir yazı olmuş teşekkürler 🙂
İyiki senin gibi bir arkadaşım var yazdığın bir çok şeyi bu konuyu paylaşmadan bana anlatmıştın zaten 🙂 Emeğine sağlık kardeşim gayet ayrıntılı ve açık bir şekilde anlatım.
Eyvallah kardeşim. Bilgi paylaştıkça güzeldir.
You made some decent points there. I looked on the internet for the issue and found most individuals will go along with with your website.
Thank You..