Dönüşüm Oranı Optimizasyonu İçin Kullanılabilecek 4 Araç

Dönüşüm Oranı Optimizasyonu İçin Kullanılabilecek 4 Araç

11 Temmuz 2019 0 Yazar: Onur Eroğlu

İşine önem veren ve kaliteyi önemseyen iyi bir SEO uzmanı, arama motoru optimizasyonun asla bitmeyeceğini, sürekli olarak güncelleneceğini bilir. Her konunun tamamlanıp, bitme aşamasına geldiğinde, Google algoritma güncellemeleri devreye girerek tüm stratejinin değişmesini sağlayabilir ya da farklı bir söylemle SEO stratejisinin güncellenmesi gerekebilir.

Diğer taraftan tüm çalışmalar süper sonuç verirken, bir aşamada işler ters gidebilir. Yani kullanıcılar siteyi ziyaret ediyor, ürünleri veya sayfaları geziyor olabilir. Ancak son adım olan üyelik, satın alma veya tamamlama gibi aşamalara geçmiyor olabilir. Bunun mutlaka bir sebebi vardır. İşte bu noktada Dönüşüm Oranı Optimizasyonu (CRO) devreye girer.

Dönüşüm Oranı Optimizasyonu – CRO Nedir?

CRO yani dönüşüm oranı optimizasyonu, farklı testler yaparak kullanıcı davranışı analiz etmek ve iyileştirmektir. SEO çalışmalarının sonuç vermeye başladığı dönemde, CRO çalışmalarını devreye alarak son kullanıcının aktiviteleri takip edilir ve kullanıcı davranışı analiz edilerek, site veya uygulama için en iyi sonuç uygulanır. Dönüşüm oranı optimizasyonu, çoğu zaman A/B test olarak da adlandırılabilir.

Çok basit bir örnekle açıklayacak olursak;

A firması bir e-ticaret sitesi sahibi olsun. Bu sitenin trafiğini de 10 birim olarak alalım. Kullanıcılar sitede yer alan 20 birim sayfanın da tamamen gezmiş olsun. 10 birim kullanıcının 8 birimi beğendikleri ürünleri sepete eklesin ve son aşama olan ödeme adımına ulaşsın. Ama durun bir terslik var. Sadece 1 birim kullanıcı ödeme yaparak siparişi tamamlıyor. Oysa ki 8 birim kullanıcı ödeme adımına ulaşmıştı! İşte tam bu noktada A/B testi devreye almanız ve analiz etmeniz gerekiyor. Bu sayfada kullanıcılar ödeme yapma adımında gerekli ödeme seçeneğini bulamıyor olabilir. Sayfada kupon koduyla ilgili bir uyarı nedeniyle vazgeçiyor olabilir. Sayfada bir hata olabilir. Kısaca bu örnekler uzadıkça uzar. Bu noktada testi devreye koyarak kullanıcının neden son adımı tamamlamadığını bulabilir ve dönüşüm oranını artırmak için gerekli adımlar atılabilir.

Dönüşüm Oranını Arttırmak İçin Kullanılabilecek 4 Araç

Aşağıdaki araçlar ile müşteri davranışları analiz edilerek, kullanıcı deneyimini iyileştirmek için kullanılabilir ve dönüşüm oranını optimize etmek için gerekli adımlar atılabilir.

1. Hotjar

Hotjar Örnek Kullanım
Hotjar Örnek Kullanım

İşlevleri: Hotjar ile etkinleştirilen sayfada ziyaretçi kayıtları, görsel ısı haritaları, dönüşüm hunisi, form analizleri, kullanıcı anketleri oluşturulabilir.

Veri toplama süresi: Kullanıcı ayarlarına göre değişebilir.

Bu araç hakkında bilinmesi gerekenler: Hotjar, dönüşüm ve kullanıcı analizi konusunda piyasadaki en efektif araçlardan biridir. Çeşitli kişiselleştirme işlemlerinin ardından, sadece dönüşüm oranı değil, kullanıcı deneyimini iyileştirmeye yönelik fikirler edinilmesini sağlar.

Diğer taraftan aracın kullandığı akıllı sistem sayesinde, eşit bir dağılım sağlayabilmek adına (örneğin site trafiği 150K, Hotjar planı 50K analiz yapsın.) total trafiğin oransal verilerini toplayacaktır. Bu oran kullanıcı tarafından değiştirilebilir. (Her 3 kullanıcıdan birinden veri toplama gibi.)

CRO için nasıl uygulanır?: Görsel ısı haritaları, form verileri, ekran kayıtları ile birlikte kullanıcıların sitede geçirdikleri sürede gerçekleştirdikleri eylemler analiz edilir. Bu süre zarfından kullanıcı davranışları üzerinde olumlu yansıyacak değişimler faaliyete geçirilerek kullanıcının son aşamaya hızlı bir şekilde ulaşması, yani dönüşüm oranının arttırılması sağlanır.

Site Adresi: https://www.hotjar.com/

2. EyeQuant

EyeQuant Örnek Kullanım
EyeQuant Örnek Kullanım

İşlevleri: EyeQuant, web sayfalarının tasarım ölçütlerinin analiz edilmesine, sorunlu veya ilgi çeken alanların bulunmasına, ilgi çekici yerlerin vurgulanmasına yönelik bir ısı haritası oluşturur.

Veri toplama süresi: Anlık olarak veri toplar.

Bu araç hakkında bilinmesi gerekenler: Genel olarak pazarlamacılar tarafından tercih edilen bu araç, pazarlamacıların çevrimiçi banner reklamlarını geliştirmelerine imkan sağlar. Reklamları, karmaşık faktörlere göre analiz ederek, kullanıcıya veri sunar. Reklamları, 1 ile 100 arasında puanlar.

CRO için nasıl uygulanır?: En çok dikkat çeken özelliği, açılış sayfalarına yönelik dikkat haritasıdır. Yani açılış sayfalarında en çok dikkat çeken alanların bir haritası sunar.

Algılama haritası ise kullanıcıların sayfayı ziyaret ettikten sonra ilk 3 saniyede kullanıcılar tarafından dikkat çekecek unsurları vurgular.

Site Adresi: https://www.eyequant.com/

3. Crazy Egg

Crazy Egg Örnek Kullanım
Crazy Egg Örnek Kullanım

İşlevleri: Isı haritası sunan Crazy Egg, müşterilerin sitede gerçekleştirdiği tüm hareketleri kayıt altına alır. Ancak bu özelliklerin yanında A/B testi desteği sunması en önemli özelliğidir.

Veri toplama süresi: Kullanıcıya bağlı olarak değişir.

Bu araç hakkında bilinmesi gerekenler: Özel JavaScript kullanılarak kullanıcıları ayırma olanağı sunuyor. Yani özel yapılandırma sayesinde kullanıcılar sınıflandırılabilir.

CRO için nasıl uygulanır?: Herhangi ek bir yazılıma ihtiyaç duymadan A/B testi yanında ısı haritası sunmasıyla birlikte önemli bir araç denilebilir. Konfeti adı verilen özel yapılandırmalar ile birlikte kaynaklar, cihaz türleri, kullanıcı ziyaret saatleri ve diğer detayların segmentlere ayrılmasına olanak sağlar.

Site Adresi: https://www.crazyegg.com/

4. Optimizely

Optimizely Örnek Kullanım
Optimizely Örnek Kullanım

İşlevleri: Çok değişkenli bir test platformu olan Optimizely, A/B testin seçeneğiyle avantajlı bir kullanım sağlıyor. Dönüşüm oranı optimizasyonu için kullanılabilecek en iyi araçlardan biri olduğu söylenebilir. Ücretli abonelik sayesinde herhangi bir kodlama bilgisine gerek duymadan özel testler oluşturulabilir.

Veri toplama süresi: Kullanıcı bağlı olarak değişir.

Bu araç hakkında bilinmesi gerekenler:

CRO için nasıl uygulanır?: Web sayfası üzerinde A/B testi imkanı sunması nedeniyle kullanıcı davranışı analizi yapılabilir. Bu test yönetici tarafından girilen süre ve ulaşılmak istenilen istatistiklere ulaşılana kadar devam eder.

Site Adresi: https://www.optimizely.com/