İçerik Boşluğu Analizi Nedir ve Nasıl Yapılır?

İçerik Boşluğu Analizi Nedir ve Nasıl Yapılır?

4 Mart 2020 0 Yazar: Onur Eroğlu

SEO artık eskisi kadar kolay değil. Yoğun ve etkili bir çalışmanın yanı sıra akılcı yaklaşım gerektiriyor. Tek kelimeyle özetleyecek olsak “OPTİMİZE” diyebiliriz. Şimdi diyeceksiniz ki zaten “Arama Motoru Optimizasyonu” değil mi? Evet, öyle ama son birkaç yıla kadar sektörün yüzde 99’u hiç böyle yaklaşmadı ve tamamen kandırmaca oynadı. Artık öyle değil. Rakibi analiz et, içerik boşluğu analizi yap, eksiklerini gider, kullanıcıyı anla. Yani artık bir bütünler topluluğu haline geldi.

Geçenlerde yapılan bir araştırmada Google’da indeksi bulunan web sitelerinin yüzde 99.1’inin hiç organik tıklama almadığı tespit edilmiş. Aslında bu birçok şeyi ortaya koyuyor. Çalışmıyoruz, sadece kandırıyoruz. Daha önce sizlere bu bütünün birçok parçasını basit şekilde anlatmıştım. Şimdi de sizlere “İçerik Boşluğu Analizi” hakkında bilgiler vermeye çalışacağım.

NOT: Müşterilerinizin satın alma süreci boyunca sordukları soruları ne kadar kapsamlı bir şekilde yanıtlarsanız, elinizde kalmalarını ve bir rakibinizden değil sizden alışveriş yapmalarını sağlama şansınız o kadar artar.

🙂

İçerik Boşluğu Analizi Nedir?

Konuya önce temelden girelim. Nedir bu içerik boşluğu analizi?

Tanım 1# Müşterinizin satın alma yolculuğu boyunca birincil sorularını, hedeflerini ve endişelerini haritalama ve ardından boşluklar için mevcut içeriklerini ölçme işlemidir.

Tanım 2# Mevcut içerik performansınız ile içerik stratejilerinizin istenen sonuçları ve hedefleri arasındaki bağlantı.

Tanım 3# İçerik boşluğu analizi, mevcut durum ile gelecekteki durum arasındaki “boşluğu” doldurmak için gereken içeriği inceleme ve sonra tanımlama işlemidir.

Şimdi birkaç örnek verelim.

Örnek # Ucuz elbise satan bir e-ticaret firmasısınız. Bugüne kadar tüm çalışmalarınızı “ucuz elbise, ucuz kadın elbise, ucuz erkek elbise” gibi konular üzerine yaptınız. Peki şu soruları hiç kendinize sordunuz mu? (Elinizde var olduğunu düşünün.) “Özel tasarım elbise, büyük beden elbise, marka elbise” gibi konularda çalışmayı yapmayı düşündünüz mü? Müşterilerinizin buna yaklaşımı ne?

İşte bu içerik boşluğudur. “Ucuz elbise” sizin için büyük bir alan olsa da arada kalan boşluğu yakalayamadığınız sürece hep yarım kalacaksınız.

Bir dostumun yorumunu iletiyorum.

Bir kişiyi veya müşteri grubunu içerik stratejinizden ihmal ediyorsanız, önemli ilişki kurma fırsatlarını kaçırıyorsunuz. Ayrıca, rakiplerinizin sizin yerinize olabilecek fırsatları yakalamalarını sağlıyor ve hep eksik kalıyorsunuz.

Bu analiz tüm siteyi dikkate alır;

  • Site sayfaları
  • Blog gönderileri
  • Açılış sayfaları
  • İncelemeler
  • E-postalar
  • Sosyal medya hesapları

Tüm noktaları dikkate alarak gerçek boşlukları bulmak ve bunları doldurmak için en iyi stratejiyi uygulamalısınız.

Anahtar Kelimelerin Rolü

Anahtar kelimeler tüm SEO süreci için büyük rol oynar. Kullanıcıları yakalamanızı, performansınızı artırmanızı sağlar. Diğer taraftan da boşlukları yakalamanız için de kritik bir rol oynar. Eğer işinizi seviyor ve kendinizi geliştiriyorsanız bir anahtar kelime için sıralamada en iyi yeri yakalamanın, o anahtar kelime için oluşturduğunuz içeriğin arama yapanların amacına uygun olmasından geçtiğini bilirsiniz.

Anahtar kelime analizi sırasında şu 4 maddeyi dikkate almalısınız.

  • Anahtar kelime eşlemesi
  • Kullanıcı niyet analizi
  • Tıklama oranı optimizasyonu
  • İçerik boşluk analizi

Bir anahtar kelimenin arkasındaki amacı anlamak, içerik boşluğu analizi için büyük önem taşır. Çünkü bir sayfayı yanlış anahtar kelime için optimize ederseniz, çalışmanın etkinliğini önemli ölçüde etkileyebilirsiniz.

Örneğin, satışa dönüş ihtimali yüksek olan anahtar kelimeler genellikle uzun kuyrukludur. Yani “spor ayakkabı” aramasının satışa dönme olasılığı 10 üzerinden 3 iken, “42 numara kırmızı beyaz spor ayakkabı” aramasının satışa dönme olasılığı 10 üzerinden 9’dur. Bu ince ayrıntıları yakalayamaz ve strateji oluşturamazsanız kaybetmeye mahkumsunuz demektir.

Neden İçerik Boşluğu Analizi Yaparız?

İçerik boşluğu analizini yapmakta çok temel 2 nedenimiz var.

1. Potansiyel Müşterileri, Müşteriye Dönüştürme

Herhangi bir içerik stratejisinin amacı, potansiyel müşteriler ve müşteriler için kullanılacak içeriği oluşturmaktır. Potansiyel müşteriyi, müşteriye dönüştürmek, müşteriyi de elde tutmaktır.

Müşterilerinize aradıkları tüm bilgileri sağlamazsanız, farklı arayışlara gireceklerdir. Bir içerik boşluğu analizi, rakiplerinize böyle bir fırsat vermemenizi sağlar ve potansiyel alıcıların web sitenizde daha uzun süre kalabilmesi için boşlukları doldurarak size fayda sağlar. İçeriğinizin, potansiyel müşterilerinizin farkındalık aşamasından karar verme aşamasına geçerken sorularını yanıtlaması gerekir.

2. SEO Fırsatlarını Kullanma

İçerik boşluğu analizi, değerli trafik çekmek için içerik fikirleri ve konuları geliştirmeyi hedefler. Rakipleriniz ile aranızda fark oluşturur. Bu nedenle temelde rakiplerinizde olmayan içerikleri hedefleyerek SEO fırsatı yaratabilirsiniz. Ancak bu zorlu bir süreçtir. Çünkü milyarlarca web sitesinin yer aldığı internette, sizin de binlerce, on binlerce rakibiniz vardır ve fark yaratmak zaman ister.

İçeriğinizin belirli anahtar kelimeler için rakiplerinizden daha üst sıralarda yer aldığından emin olmalısınız. İçerik boşluğu analizi, özellikle şu anda sıralama almadığınız konular için arama motoru pozisyonlarınızı artırmak, yüksek değerli içerik ve konu fırsatlarını yakalamayı ortaya koyar.

İçerik boşluğu analizi resmi daha net görmenizi sağlar ve rakiplerinizin sıraladığı tüm anahtar kelimeleri bilmenize yardımcı olur. Bu size iki şekilde bilgi sağlayacaktır:

İlk olarak, sıralama aldığınız anahtar kelimeleri biliyorsunuz. Aynı şekilde rakibinizin anahtar kelimelerini de biliyorsunuz. Boşlukları yakalayın ve fark yaratın.

İkinci olarak, sıralamada bulunmadığınız anahtar kelimeleri de öğrenebilirsiniz. Bu, boşluğu doldurmak ve bu anahtar kelimeler için doğru içerik pazarlama stratejileri oluşturarak bir adım öne geçebilirsiniz.

İçerik Boşluğu Analizi Nasıl Yapılır?

İçerik boşluğu analizi süreci bir zincirleme reaksiyon gerektirir. Tüm aşamaları dikkatinizi vererek gerçekleştirmelisiniz.

1. Hedeflerinizi Belirleyin

Hedeflerinizi Belirleyin
Hedeflerinizi Belirleyin

Önce hedeflerinizi belirlemeli ve ortaya koymalısınız. Bu analizi neden yapıyorsunuz? Sonucunda hedefleriniz neler?

Sonuç olarak, tüm boşluk analizini geliştirmeye başladınız. Sonucunda ne mi göreceksiniz? İçeriğiniz yeterli potansiyel müşteri getirmiyor mu? Yoksa, arama motoru sonuç sayfalarında sıralama almıyor mu? 

Bu soruların cevaplarını bulmak, ana hedefi belirlemenize yardımcı olacaktır.

2. Kitlenizi Tanıyın ve Anlayın

Bu analizi niye yapıyorsunuz? Sonucunda ulaşacağınız hedef kitleyi tanıyor musunuz? Onların zevkleri ve tercihleri ​​nelerdir ve nerede bulunurlar? 

İçerik boşluğu analizi, müşterilerinizin iyi tanımadıkça, onları anlamadıkça verimli sonuçlar vermez.

Küçük sorularla müşterilerinizi daha iyi tanıyabilirsiniz. Bu sorular müşterileriniz hakkında daha fazla bilgi edinmenize yardımcı olacaktır.

Son olarak, müşteri yolculuğunuzun haritasını çıkarın. Müşteri yolculuğu, bir kullanıcının web sitenizi ilk keşfinden ilk gelir dönüşümüne kadar geçtiği aşamaları temsil eder. Bir müşteri yolculuğu, bir web sitesi ziyareti, Twitter / Facebook etkileşimi, e-posta tıklama akışı veya deneme kaydı ile kullanıcının markanızla ilgili tüm temas noktalarını içermelidir. Bunları bir tablo halinde tutabilirsiniz.

İşte tipik bir müşteri yolculuğuna bir örnek.

Müşteri yolculuğuna bir örnek.
Müşteri yolculuğuna bir örnek.

3. İçerik Denetimi

İçerik Denetimi
İçerik Denetimi

İçerik denetimi, içerik stratejinizin nerede durduğuna, üretilen her içerik parçasının mevcut performansına ve düşük performans gösteren içeriğin nasıl iyileştirileceğine ilişkin tam bir görünüm elde etmenin en iyi yoludur. Bunun için Analytics ve farklı araçları kullanabilirsiniz.

4. İçerik Eşleşmesi

İçerik Eşleşmesi
İçerik Eşleşmesi – “Tıpkı bir puzzle birleşmesi gibi”

İçerik eşleme, önceki üç adımın bir toplamıdır. Burası, her içerik parçasını alıcıların yolculuğundaki bir aşama ile eşleştirdiğiniz ve içeriğin yer almadığı aşamaları görmenizi sağlar.

Birinci ve ikinci adımdan itibaren, şirket hedeflerinizi ve müşterinin ihtiyaçlarını, ihtiyaç noktalarını belirlediniz ve yolculuklarını haritaladınız. Ayrıca kapsamlı bir içerik denetimiyle, şu anda sahip olduğunuz tüm içeriği listelediniz.

Şimdi, içeriğinizin diğer maddeler ile en iyi kesişim noktalarını bulmak, denetiminizdeki tüm içeriği müşteri yolculuğunun tüm aşamalarına ve hedeflerine uygun hale getirmeniz gerek.

Eşleşmeyen içerik, müşteri dikkate alınmadan oluşturulan içeriktir.

İçeriğinizin olmadığı yolculuğun veya temas noktasının her aşaması için içerik boşluğunuzda listelenmesi gereken bir içerik fırsatıdır.

5. Rakip İçerikler ve Fırsatlar

Rakip Analizi ve Fırsatlar
Rakip Analizi ve Fırsatlar – “Sizce de satranç burada en iyi örnek değil mi?”

Evet, belki de en heyecan verici nokta, Rakip Analizi, İçerikler ve Fırsatlar.

Burada unutmamanız gereken nokta bir içerik boşluğu analizi rakip içerikleri görmenin yanı sıra, sıralandıkları anahtar kelimeleri bulmakla ilgili olmamasıdır. Rakibinizi ikinci plana atın ve müşterilerinizi düşünün. Rakibinizden de faydalanarak müşterinizi hedefleyin.

Yalnızca rakibiniz onlar için iyi sıralama yaptığı için müşterilerinizin ilgisini çekmediği anahtar kelimeler etrafında içerik oluşturmayın.

Bu aşamaya başlamak için, uygun bir anahtar kelime analizi yapmanız ve rakiplerinizin sıraladığı anahtar kelimeleri bulmanız gerekir. Bu analiz size siteniz için değerli olabilecek potansiyel anahtar kelimeler hakkında daha derin fikirler sunabilir. Ayrıca, rakiplerinizin daha iyi sıralama elde etmek için kullandıkları içerik fikirlerini de ortaya koyarak avantaj sağlayabilir.

Bu noktada çeşitli araçları kullanabilirsiniz: Ahrefs, SemRush gibi..

Bu araçlar ile kendinizi ve rakibinizi derinlemesine analiz edebilirsiniz. Anahtar kelimeleri görebilir, sıralamaları öğrenebilir ve karşılaştırabilirsiniz. Farkları ortaya koyarak bunu avantaja çevirebilirsiniz.